återtitten: Arizona Junior (1987)

Bröderna Cohen´s blott andra film, men VILKEN ride!
Helt hysterisk berättat om den oförbätterlige återfallsförbrytaren H.I. McDunnough (Nicolas Cage) som gifter sig med polisen Edwina (Holly Hunter).

När fertilitetsproblem konstateras mellan paret och adoption är uteslutet på grund av H.I´s mindre smickrande bakgrund, återstår bara att stjäla ett barn! Full fart i varenda filmruta och brödernas egenskrivna manus flippar ofta ur åt alla möjliga håll…vilket inte gör något alls då det är så satans underhållande hela vägen in i mål.
Cage i en kanonroll för en gångs skull, och teorin om att han var som bäst i början av sin karriär får här ytterligare vatten på sin kvarn. Hans skönt släpiga voiceover är den lilla fina bonusen som verkligen höjer filmens underhållningsvärde. Har Holly Hunter någonsin varit roligare? Tveksamt! (kulspruterösten och dialekten! Love it!)

Vad är det här då egentligen? Skojarkomedi, tragikomiskt drama..eller galen actiondårskap? Fan vet, men roligt värre blir det. Släng in en dos ung John Goodman, en William Forsyhte som ser ut som en förväxt smurf och en MC-dåre i Randall ”Tex” Cobb…och soppan är klar. Vissa scener hysteriskt underhållande, andra tramsiga, vissa nästan lite allvarliga. Vad vill Cohen´s säga? Inte aning, men förbannat bra film blev det.
Lika störtrolig gapflabbig som när jag såg den sist!

0 kommentarer

  1. @SofiaL: Tror banne mig jag nästan är ensam om att hitta små glädjeämnen i just Ladykillers…. 😉

    @filmitch: Absolut en av favoriterna ur deras katalog! 🙂

  2. Ah, störtskön rulle 😀 Möjligen är enda problemet att det var min första Coen och för evigt hat format min bild av bröderna. Därmed har jag aldrig varit lika svag för tex Blood Simple. Både Cage och Hunter gör en av sina absolut bästa filmer.

    @Henke: Genast!!!

    1. Har heller aldrig fallit helt för Blood Simple i ärlighetens namn…men härifrån har det varit raka rör i brödraskapets katalog skulle jag vilja påstå!

      1. Mja, svarar jag då. Miller’s Crossing och Barton Fink skulle möjligen tjäna på omtittar. The Man Who Wasn’t There och Ladykillers är inga storverk i mina ögon

Lämna en kommentar